Myanmar2018.reismee.nl

Tussen de locals

Een metrosysteem bestaat niet in de miljoenenstad Yangon. Je kunt in Yangon wel gebruik maken van de Yangon circle line. Vanaf Yangon central station kun je over dit ca. 50 kilometer lange traject een rondje maken dat ongeveer drie uur duurt. Onderweg passeer je op het hele traject 38 stations. De snelheid van deze oude open treinwagons is dus erg laag. Een prima manier om in contact te komen met de locals.
Ons plan is om zo rond een uur of 10, als het niet meer zo druk is, een deel van het traject af te leggen. Daarna met een taxi naar de plek waar de veerboot ons dan naar de overkant van de Yangon-rivier kan brengen om in wat landelijker gebieden het leven eens van dichtbij te bekijken.
In de trein onmoeten we een jong Deens stel. Zij willen graag samen met ons deze ‘combinatie-tour’ maken.
De treinreis is boeiend. Er stappen steeds verkopers met allerlei spullen in en uit. Je komt ogen te kort. Het in-en uitstappen bij de stations is vaak hechtisch, omdat de trein maar kort stopt en alle spullen toch naar binnen of naar buiten moeten. Dat zijn vaak hele manden met groenten en fruit of matrassen. Naarmate de rit vordert, wordt het landelijker. Dat hadden we niet verwacht. Blijkbaar gaat de trein ook naar omliggende dorpen aan de rand van de stad?
Na anderhalf uur besluiten we met ons vieren op het eerstvolgende drukkere, dus grotere station uit te stappen om op zoek te gaan naar een taxi, die ons even naar de veerboot brengt. Het station is inderdaad erg druk......, maar erg landelijk. We spreken een aantal taxichauffeurs aan en laten in Birmeense lettertekens geschreven zien waar we naartoe willen: de veerboot. De ene na de andere taxichauffeur heeft daar geen trek in. Blijkbaar te ver weg voor hen? Terug op het station leggen we aan de stationschef uit wat we willen. Hij zegt dat we voor zo’n taxi terug moeten naar Yangon. Vanaf hier gaat dat niet lukken. Er zit dus niets anders op dan gewoon terug te gaan naar het beginpunt van de treinreis. Gevolg is wel dat het wat laat wordt om nog het vervolg naar de overkant van de rivier te maken. Jammer, maar het is niet anders. We zijn dik tevreden over deze dag: we hebben een geweldig mooie tocht gemaakt.

Donderdag en vrijdag gaan we met onze chauffeur/gids twee dagen naar de Golden Rock en Bago. Vrijdagavond terug in Yangon.

Kees Smetsers

Mooi verhaal. Leuk om te zien hoe jullie omgaan met de tegenslag dat de overtocht niet meer mogelijk was. Gewoon alles nemen zoals het komt... mooie instelling...

Driek en Kwep (Arikus en Hanny)

Ook weer zo'n herkenning van de geweldige treinrit. Jammer van de veerboot maar er komt nog heeeeeel veeeeeel moois op jullie pad. Geniet ervan!

margot

Lieve Ingrid en Gerard,
Ja, dat is even een ervaring om terug te moeten gaan... Maar jullie hadden toch een mooie tocht gemaakt en nog kennis gemaakt met een Deens echtpaar. Lijkt me een mooie ervaring...
Fijne dagen met veel mooie ervaringen, liefs, Margot