Myanmar2018.reismee.nl

Inlemeer

Het Inlemeer hoort absoluut bij een reis door Myanmar. Het meer heeft een prachtige ligging tussen de bergen in de provincie Shan. Een bezoek aan dit meer is vooral zo populair door de beenroeiers, vissers die hun boot sturen met hun benen. Daarnaast liggen er een aantal aantrekkelijke dorpen rondom dit ruim 20 km lange en 10 km brede meer. Om alles te goed te kunnen zien, hebben we een van de vele longtail-boten een dag tevoren gehuurd. Duidelijk afgesproken dat de bootsman behoorlijk Engels zou spreken. Dat bleek uiteindelijk niet het geval. Lastig voor de communicatie. We konden nauwelijks uitleggen wat we precies wilden. Hij had zijn programma mee gekregen: een standaard-porgramma aangepast naar hetgeen we ‘s avonds tevoren hadden gezegd. Uiteindelijk hebben we toch een prima boottocht gemaakt. De bootsman was een zeer bereidwillige jongen, die goed voor ons zorgde, met als handicap de taal.
Vanwege de kou wilden we niet voor negen uur ‘s ochtends vertrekken. We waren pas na een lange mooie dag tegen zes uur ‘s avond terug.
Uiteraard hebben we de beenroeiers gezien. Daar heb je tegenwoordig twee soorten van. De echte die ook daadwerkelijk vissen met een gewoon visnet. Er zijn echter ook beenroeiers die nog met de oude netten rondvaren en hun kunstje doen speciaal voor de toeristen. Zij dragen nog de oorspronkelijke kledij en ‘gebruiken’ de fotogenieke oude netten. We zijn ze allebei tegengekomen en hebben van allebei foto’s gemaakt.
Rondom het meer zijn er in de dorpen via een roulerend vijfdaags schema markten. Deze maandag was Nan Pan aan de beurt en daar zijn we natuurlijk naartoe geweest. Het beeld daar leek veel op de markt in Kalaw, die we zondagmorgen hebben bezocht. Veel lokale bevolking.
Zeer de moeite waard vonden we de tocht over een zijarm van het Inlemeer naar Inn Dein. In deze zijarm van het meer passeer je enkele kleine watervalletjes. Boeiend om daar met de boot overheen te gaan. Inn Dein wordt graag bezocht vanwege het grote aantal zeer oude pagodes dat daar staat. Zelfs na ons bezoek aan Bagan vonden we dat nog steeds zeer prachtig.

Kees Smetsers

Echt een totaal andere wereld dat de onze.
Super dat jullie dit met mij delen...

Arikus en Hanny

Geweldig, maar lees dat het daar dit jaar ook koud is. Maar al het moois maakt dat meer dan goed. Travelse en nog veel plezier!!