Myanmar2018.reismee.nl

De tempels van Bagan

Bagan is de meest bezochte plek in Myanmar. Niet zo vreemd, want het is een gebied met meer dan tweeduizend tempels en pagodes die over het algemeen goed intact zijn, terwijl ze dateren uit de periode tussen 1000 en 1300. Hiermee zijn het de spectaculairste boeddhistische bezienswaardigheden van Zuidoost-Azië, vergelijkbaar met het tempelcomplex van Angkor Wat in Cambodja. Nergens ter wereld komt in een betrekkelijk klein gebied zo’n grote concentratie van tempels en pagoden voor. De beste indruk van het reusachtige aantal monumenten krijg je vanaf de bovenzijde van een van de stupa’s. Zover het oog reikt zie je bouwwerken van rode baksteen in alle soorten, maten en stadia van verval of restauratie. De tijdstippen rondom zonsopkomst en zonsondergang zijn populair bij fotografen om vanaf een tempel mooie plaatjes te schieten. In deze periode van het jaar is het ‘s ochtends wel flink koud. Je moet er wel wat voor over hebben om rondom 6 uur ‘s ochtens met de ebike op pad te gaan. De ebike is het populaire vervoermiddel. Voor € 4,50 huur je er een voor een dag. De ebikes zijn van chinese makelij en lijken meer op onze scooters, maar dan elektrisch. Ideaal vervoermiddel!
We verblijven in totaal 3,5 dag in Bagan. Voor aankomst in Bagan hadden we al een lijstje gemaakt van de tempels, die we graag wilden bezoeken. Ook goed vooraf nagegaan wat de beste plekken zijn voor de zonsopkomst en zonsondergang. Het gaat te ver om nu in detail te beschrijven waar we allemaal zijn geweest, maar we hebben ons niet verveeld. ‘S ochtends twee keer naar een zonsopkomst, dan ontbijt in het hotel, weer op pad totaan lunchtijd, pauze en dan drie keer rond half vijf op pad voor de zonsondergang om kwart voor zes.
Helaas wordt steeds vaker het beklimmen van de tempels verboden. Vooraf hadden we een aantal tempels geselecteerd met prachtige uitzichten bij zonsopkomst en -ondergang. Bij een aantal hiervan bleken de soms lastige ingangen en donkere trappen inmiddels al afgesloten. En dat proces van afsluiten gaat heel snel. Dinsdagavond hadden we een perfecte plek op een op zich onbeduidende tempel, de Oak Kyaung Gyi. Een vader met twee zoons verdienden daar wat bij om je de redelijk verborgen ingang te wijzen en je naar boven te begeleiden. Daar wilden we donderdagmorgen naartoe voor de zonsopkomst. Niemand aanwezig en de ingang afgesloten met een hek en een groot slot erop. Toen zijn we, nog net op tijd, maar snel naar de North Guni gegaan waar we woensdagavond waren. Nog open en prima plek voor zonsopkomst. Het gerucht gaat dat deze plek morgen mogelijk al is afgesloten. Dat is nu ook al het geval met een voorheen populaire plek, de Bulethi pagoda. Daar staat een groot onlangs geplaatst verbodbord voor, omdat die open trap niet is af te sluiten. Het schijnt te maken te hebben met het feit dat Myanmar Bagan op de lijst van de Unesco wil hebben als werelderfgoed en die stellen (veiligheids)eisen?
Gelukkig heb ik dus nog de kans gehad foto’s vanaf die plekken te maken. Waarschijnlijk worden die foto’s zeldzaam in de toekomst. Volgende week al niet meer mogelijk?
Morgen richting Inle Lake met een korte stop van een dag in het landelijk gelegen Kalaw.

Arikus en Hanny

Mooi is het daar hè. En wat hebben jullie je goed voorbereid op dit gebied. En dat is eigenlijk wel nodig ook. Wij wisten wel dat het veel zou zijn, maar vielen van de ene in de andere verbazing, zonder ongeveer te weten waar en wat we voor ons neus zagen. Top hoor, kunnen we nu de details erbij lezen, hi, hi.

Groetjesssssss

margot

Lieve Ingrid en Gerard,
Wat heb ik bewondering voor jullie ! En wat hebben jullie je goed voorbereid om al deze bijzondere plaatsen te bezoeken.
En...wat hebben jullie er veel voor over, vroeg op , steeds onzeker van ;kan ik het gebouw wel bezoeken of niet... Maar ik denk dat jullie ook veel geluk hebben gehad. Blijf tot het laatst genieten ! Liefs en wees voorzichtig... Margot

Kees Smetsers

Dit is de reis van jullie leven, dat weet ik zeker...
Super dat ik op jullie schouder mag zitten en mee mag reizen...

Als jullie tijd hebben, dan zou ik het leuk vinden als jullie even op mijn facebookpagina kijken.
Daar heb ik een korte film op gezet, waarop een van de 11 kinderen staat, die in maart 2018 met geld van de stichting Loopgroep Bali Runners geopereerd zullen worden door een team van 4 Nederlandse artsen, waaronder Huub van der Heide.
Het meisje op de film heeft twee klompvoetjes en heeft nog nooit kunnen lopen.
Na de operatie en nabehandeling kan het kind de eerste stappen van haar leven zetten en gaan rennen en spelen met haar vriendjes.
Het is een heel ontroerende film.
Ik moest huilen toen ik het meisje zag kruipen naar haar moeder...

Pa en Ma

Lieve Ingrid en Gerard,
Heel veel bijzonder interessant en leuk. Wij hadden ook heel veel mee genoten van jullie bijzondere reis/vakantie. Duizenden tempels in een dorp hadden wij nooit gezien.
Er gebeurde heel leuke en gezellige bijeenkomst in Schijndel en wij hadden jullie gemist. In elk geval heel veel bijzonder dank voor jullie gouden tips aan Fandy.
Wij wensen jullie verder veel plezier.