Myanmar2018.reismee.nl

Shwedagon pagode

Het lekkerst tijdens onze rondrit langs bezienswaardigheden op dinsdag in Yangon hebben we tot het laatst bewaard: de Shwedagon pagode. We zijn daar pas rondom zonsondergang naartoe gegaan. Na dit bezoek staat het vast: aan het eind van onze vakantie in Myanmar moeten we hier nog een keer naartoe. Eén bezoek aan deze schitterende pagode volstaat niet. Je kunt wel binnen een uur rondom deze stupa lopen, maar dan heb je bij lange na niet alles gezien of laat staan beleefd. Een bezoek ‘s avonds geeft wel een heel aparte sfeer op deze overal schitterend verlichte stupa. We hebben er nu ruim 2 uur rondgelopen en hebben ons geen moment verveeld. Een praktisch onmogelijke opgave nu te beschrijven wat we hebben ervaren. De foto’s die we erbij plaatsen geven in ieder geval een indruk.

‘Shwe’ betekent goud en en ‘dagon’ is dan een verkorting voor Yangon. Deze pagode is het belangrijkste heiligdom van Myanmar en wordt dagelijks door duizenden pelgrims en toeristen bezocht. Dat is ‘s avonds niet anders.
Volgens de overlevering worden in de  Shwedagon pagode al meer dan 2400 jaar een aantal haren van Boeddha bewaard in een gouden kistje ergens diep in de meer dan 90 meter hoge pagode. Een bezoek aan het binnenste van deze pagode is niet mogelijk.
De stupa is voor het eerst met goud bedekt in de 15e eeuw. De pagode  is in het verleden vaak door aardbevingen zwaar beschadigd. Aan het eind van de 18e eeuw is de huidige pagode gebouwd. Daarna is pas begonnen met het helemaal bekleden met bladgoud van de stupa. Nog steeds brengen boeddhisten offers in de vorm van bladgoud.
Rondom de stupa bevinden zich twaalf zogenaamde planetaire posten, die de dagen van de week volgen. De woensdag deel je, als middelste dag van de week in een morgen en middag. Voor vererering en het vragen van gunsten zoek je dus de planetaire post op, die voor jouw geboortedag geldt. Een wandeling rondom de pagode start je bij de zuidelijke ingang. In de zuid-westhoek staat de planetaire post voor de zaterdag.
Er valt nog veel meer over de diverse heilige plekken van deze pagode te vertellen, maar dat voert te ver bij de beschrijving van ons bezoek aan deze prachtige pagode.

De laatste dag voor vertrek uit Myanmar gaan we de Shwedagon ‘s morgens vroeg, kort na zonsopgang, bezoeken.

Danny

Ha Gerard en Ingrid,

Wordt ongetwijfeld weer een mooie reis, sowieso goede start als je na het eerste bezoek al vindt dat je aan het eind in ieder geval nogmaals de Shwedagon pagode wilt bezoeken, dat geeft wel aan hoe indrukwekkend het op jullie is overgekomen.

Hartelijke groeten,

Danny en Wilma

Michel

Prachtig verhaal !! Mij lijkt deze stupa alles te overtreffen van wat ik zelf heb geien in Thailand en Cambodja; mooie foto's ook. Fijne reis verder. Groetjes, Michel P.

margot

Wat een prachtig verhaal! Om jaloers op te worden.... Een mooie beschrijving Gerard! Fijn dat je nog zo'n bezoek te goed hebt !
Lieve groeten, Margot

Tanja

Wat een bijzonder verhaal en na het zien van de foto's kan ik me helemaal voorstellen dat jullie erg onder de indruk waren en zeker nog een keer terug willen. Echt prachtig om de toewijding van die mensen te zien.
Liefs,
Tanja

Driek en Kwep

Wat heerlijk geschreven, komt weer helemaal terug in ons koppie. Wereldse ervaring!

Stijn

Wooow, wat een indrukken!!