Myanmar2018.reismee.nl

Yangon op het gemak

Zo’n vlucht van Amsterdam via Singapore naar Yangon betekent 15 uur vliegen. Daar ben je dan van zondagochtend (Nederlandse tijd) tot maandagochtend (lokale tijd met 5,5 uur tijdverschil) mee bezig. De rest van de maandag betekent dan rustig aan doen. Vandaag begint onze vakantie in Myanmar dan echt in de hoofdstad Yangon.
Yangon is een stad met ruim 7 miljoen inwoners. De stad bevat opvallend veel brede wegen en desondanks veel verkeersdrukte. Het bestuur van de stad heeft in al haar wijsheid enige jaren geleden besloten dat scooters en soortgelijke vervoermiddelen zijn verboden. Daarbij ontbreekt er een metrosysteem. Gevolg: (te)veel auto’s en dus veel files, ondanks....de brede wegen.
Met onze voortreffelijke taxichauffeur en gids, Thomas, zijn we naar de belangrijkste bezienswaardigheden geweest, die over de hele stad verspreid liggen. Uiteraard behoren daar een aantal pagodes bij, maar ook de 100 jaar oude St Mary Cathedral. De paus heeft onlangs deze kerk met een bezoek vereerd.
Vanmorgen hebben we drie pagodes bezocht, waarvan er twee zeer de moeite waard zijn. Een pagode is eigenlijk een tempel gebouwd in de vorm van een toren met verschillende verdiepingen. In de naam van diverse boeddhistische tempels komt de naam ‘pagode’ voor, ook als de toren ontbreekt.
In de levendige Botataung pagode zou zich volgens de overlevering een haar van Boeddha bevinden. Het is een plek waar veel offers worden gebracht door de bevolking, waarbij Boeddha om allerlei gunsten wordt gevraagd. De feitelijke pagode bestaat uit bladgoud, dat helaas vandaag door onderhoud helemaal was afgedekt.
De Chaukhtatgyi pagode is eigenlijk geen pagode in de ware betekenis van het woord. Het is een grote hal gebouwd om een 65 meter lange liggende Boeddha. De naam ‘Chaukhtatgyi’ betekent ‘zes verdiepingen hoog’. Om het beeld te kunnen dragen, hebben ze van bamboe zes verdiepingen als fundering moeten maken. Het oorspronkelijke beeld uit 1909 is in de 40’er jaren ingestort en vervangen door het huidige beeld.
Verreweg de belangrijkste pagode in Yangon is echter de Shwedagon pagode. Daarvan heb ik op afstand al wel foto’s genomen, maar een bezoek aan deze tempel is aangenamer vanmiddag na zonsondergang. Dat bezoek staat dus nog op het programma voor vandaag. De omgeving van de Shwedagon hebben we gisteren laat in de middag al wel kort verkend. We logeren immers vlakbij deze pagode, buiten het centrum van Yangon.

Driek en Kwep

Het begin is gemaakt. Is weer verhalen smullen, dus kom maar op met het vervolg. Veel plezier en geniet van al het moois wat Myanmar te bieden heeft

Ton

Fijn dat jullie het nu al zo naar je zin hebben.
Voor ons feest der herkenning, dus ook weer ff terug in myanmar !
Gr. En een goed vervolg op jullie reis.
Ton en John.

Wim

Hoi Gerard en Ingrid,

Ziet er inderdaad prachtig uit, vooral die gezichten. Heel herkenbaar en typisch voor Myanmar. Maar de Schwedagon pagode is een hoogtepunt. Neem er de tijd voor, rustig rond lopen en alles bekijken wat er allemaal gebeurd.
Ik ben zelf op dit moment in Ben Tre in de Mekong delta.
Geniet van de reis.

Groeten van Wim

rob/prah

oo, wel vermoeiend reis, maar toch leuk om in Myanmar te zijn. Jullie verhalen gelezen en vonden van verre ook leuk en gezellig. Fijne voortzetting en geniet er van.

Gegroet van Rob en Esse

margot

Lieve Ingrid en Gerard
Ik heb jullie zondag gevolgd ! Heel mooi om te zien waar jullie je bevonden !
Hopelijk zijn jullie goed uitgerust, maar dat denk ik wal. Gerard had een prachtig verhaal en ik denk dat het bezoeken van de pagodes geweldig en indrukwekkend zal zijn.
Geniet er van ... Liefs margot

Kees Smetsers

Hoi Ingrid en Gerard,
Wat leuk om met jullie mee te reizen.
Daar ga ik de komende weken nog veel plezier aan beleven.
Geniet maar van elk moment... en..... probeer niet teveel te doen...
Kees

Marijke

Mooi verhaal. Interessant die pagodes. Jullie kunnen je hart ophalen daar. Liefs van ons.