Myanmar2018.reismee.nl

Over de Gokteikviaduct naar Pyin Oo Lwin

Als je van Hsipaw op weg gaat naar Mandalay, de tweede stad van Myanmar, doe je er goed dit grotendeels in een boeiende treinreis over de Gokteikviaduct te doen. De meeste reizigers doen het traject van Hsipaw naar Pyin Oo Lwin (of andersom) en het stuk naar Mandalay over de weg. Uiteraard hebben wij op deze ‘blue monday’ de treinreis tot aan Pyin oo Lwin gemaakt in de redelijk comfortabele ‘upperclass’.De treinreis van Hsipaw naar Pyin Oo Lwin duurt bijna zeven uur over een afstand van ruim 200 kilometer. As je met de trein doorgaat naar Mandalay komen er nog eens zes uur bij. Bij de lokale bevolking is deze treinreis niet zo populair vanwege de lange reis. Er gaat ook slechts een keer per dag een trein in beide richtingen met als begin- en eindpunt Mandalay en Lashio. Onze trein vertrok vanmorgen al om vijf uur uit Lashio en wij stapten om half tien in Hsipaw in de trein.
De Gokteik is het op een na hoogste viaduct ter wereld. De brug overspant een 300 m diepe kloof, is in 1903 gebouwd en geldt als een van de knapste staaltjes in de geschiedenis van de spoorwegbouw. De overheid van Myanmar heeft zo’n 15 jaar geleden een poging gewaagd dit viaduct te vervangen op een lager niveau door een moderner versie, maar zijn die poging gestaakt.
De trein gaat erg langzaam. In de stokoude wagons word je tijdens de reis regelmatig op en neer gewiegd en soms geschud. Zoals gebruikelijk stappen er regelmatig handelaren in en uit de trein. Het hoogtepunt van de reis is natuurlijk de spectaculaire passage over het Gokteikviaduct. De trein gaat daar bijna stapvoets overheen en dan nog schijnt het stalen geraamte te kraken. Naar de wc gaan tijdens het stuk over het viaduct is verboden vanwege het aantasten van het staal door...... juist!