Myanmar2018.reismee.nl

Wandeling door Shan dorpjes bij Hsipaw

Zaterdagmorgen zijn we van Yangon naar Lashio gevlogen in het noorden van Myanmar, vlakbij de grens met China. Dat was een vlucht met twee uur vertraging, en twee (geplande) tussenlandingen. Na vier uur in het vliegtuig en een taxirit van twee uur waren we pas om 6 uur ‘s avonds in ons prachtige hotel in Hsipaw. Dan blijkt de wereld van de reiziger toch klein te zijn: onze buren in het hotel (mooie bungalows) zijn een belgisch stel dat afgelopen woensdag ook de treinreis met de circle line in Yangon maakte. Gezellig met deze leuke mensen de rest van de avond zitten kletsen.
De temperaturen zijn in deze regio een flink stuk lager dan in Yangon met zo’n 25 graden overdag. Zondagmorgen om 7 uur was het slechts 16 graden en ontbijten buiten in het restaurant van het hotel moest echt met warme kleren aan.
Zondag zijn we met onze gids Sai Sai gaan wandelen in de omgeving van Hsipaw. We hebben zo’n 10-12 km gewandeld langs een aantal Shan dorpjes. Dit was weer een prachtige ervaring. De mensen in de dorpen zijn, zoals overal in Myanmar, geweldig vriendelijk. Waar je ook stopt overal vinden ze het prima als je komt kijken wat ze doen en via de gids een praatje maakt. In deze dorpjes worden veel agrarische producten voortgebracht, die ‘s morgens tussen 5 uur en half 7 op de markt in Hsipaw worden verkocht. Dat varieeert van groenten, fruit, bloemen tot ambachtelijkre producten zoals bamboe stroken, bamboe hoeden of uitgeholde bamboe gevuld met zogenaamde ‘ sticky rice’. Bamboe wordt in de tropen overal voor gebruikt. De mensen zijn daar zo inventief mee.
Het was een relaxte wandeling door een heerlijk rustige omgeving.
Tot nu toe hebben we een zeer afwisseld programma gehad met elke dag wel iets anders als activiteit. Of we dat 28 dagen lang voor elkaar krijgen???

margot

Lieve Ingrid en Gerard,
Na een onverwacht langere reis zijn jullie volgens mij op een mooie plaats aan gekomen !
Die heerlijke wandeling moet je vast goed hebben gedaan.
Mooi dat de bewoners zo gastvrij zijn !Wat leven wij toch erg op onszelf......
Geniet er samen van. Lieve groeten Margot

Arikus en Hanny

Weer een prachtig verhaal. En voor ons een nieuw verhaal. Watot is het er overal mooi zeg en heerlijk om met jullie mee te reizen op deze manier. Dan nog de mooie bijbehorende foto's. En als geen ander weten wij hoeveel werk dit is. Petje af en reis nog met veel plezier!!!!