Myanmar2018.reismee.nl

Met de boot naar Mingun

De laatste plek die we in de omgeving van Mandalay hebben bezocht, is Mingun. Niet de plek die door iedereen wordt bezocht. Vanuit Mandalay is Mingun bereikbaar met de boot over de Irriwady-rivier. Een tochtje van een uur. Elke ochtend om 9 uur vertrekt de boot en om 12.30 uur moet je weer aanwezig zijn voor de terugtocht. Als je die boot mist, kun je nog terug door privé een boot te huren. Je hebt dus slechts 2,5 uur voor Mingun. Alles ligt binnen loopafstand vanaf de boot en het is allemaal goed te doen in de beschikbare tijd.
We vonden het bezoek aan deze plek veel mooier dan we tevoren hadden gedacht. Het blijkt dat, zodra je de stad uit bent, je in een heel andere landelijke omgeving komt, waar je af en toe het idee hebt dat de tijd hier heeft stilgestaan. Dat viel ons al op in Inwa en nu weer in Mingun.
Belangrijke treekpleisters in Mingun zijn de grote 90 ton wegende grote Mingun Bell en de onvoltooide Mingun Paya. Dit had de grootste ooit gebouwde stupa moeten worden. De bouw hiervan startte in 1790, maar het werk stopte toen koning Bodawpaya in 1820 stierf. Zeer de moeite waard waren twee andere tempels: de Pondaw paya en de hoge indrukwekkende Hsinbyume paya.

Arikus en Hanny

Het was weer genieten. Bakkie koffie, verhaaltje erbij, heerlijk. Ben benieuwd wat jullie volgende bestemming gaat worden. Groetjes

margot

Lieve Ingrid en Gerard,

Weer mooie ervaringen ! Jullie hebben denk ik veel geluk.
De tijd had stil gestaan , dat lijkt me helemaal fantastisch !
Lieve groetjes , Margot.

Danny

Ha Gerard en Ingrid,

Ervaring op zich, zo'n boottocht lijkt mij, vooral omdat niet iedereen dat doet en het dus meer authentiek dan toeristisch is, leuk!

Danny en Wilma